Sankčné rozhodnutia, ktoré nadobudli právoplatnosť vlani v júni, sa
týkali Slovenskej sporiteľne, VÚB banky, Tatra banky, ČSOB banky a Prima
banky Slovensko. Právoplatnými rozhodnutiami im boli uložené pokuty od
8000 do 28.000 eur. Povinnosť bánk poskytnúť na žiadosť klienta tzv.
legislatívne účty ako základný bankový produkt a platobný účet so
základnými funkciami sa zaviedla v roku 2016. Ide o typ bežných účtov,
pri ktorých je zákonom regulovaná cena za ich vedenie. Tieto účty musia
spĺňať základné platobné funkcie spojené s bežným účtom.
Viaceré banky pre TASR uviedli, že pokuta sa týkala ešte prípadov z roku 2016 a zistené nedostatky odstránili. "Zistené
nedostatky sa týkali individuálneho postupu niekoľkých poradcov
v pobočkách. Keďže nám záleží na tom, aby sme poskytovali služby
v súlade so zákonom, našich poradcov sme preškolili a vyrobili pre nich
aj špeciálnu pomôcku, aby sa im lepšie komunikovalo s klientom
o legislatívnych účtoch," uviedla hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.
ČSOB banka uviedla, že bola a je pripravená produkt poskytovať v súlade s legislatívou. "Zamestnanci
sú pravidelne školení aj v tejto oblasti tak, ako ukladá zákon.
Vzhľadom na skutočnosť, že v čase vykonávania dohľadu išlo ešte o nové
produkty, mohlo v ojedinelých prípadoch dôjsť k neúmyselnému
individuálnemu pochybeniu zapríčinenému skôr komunikačným nepochopením
sa pri osobnom kontakte medzi oboma stranami. Okamžite po ich zistení
sme pristúpili k náprave," doplnila hovorkyňa banky Anna Jamborová.
Nápravu prijala aj VÚB banka, ktorá tiež upozornila, že ide o starší
prípad. "Ide o prípad ešte z roku 2016, krátko po jednej z viacerých
úprav základného bankového produktu a zároveň implementácie európskej
smernice, ktorá zaviedla platobný účet so základnými funkciami. Vzhľadom
na to došlo k uvedeným zlyhaniam, ktoré banka odstránila," vysvetlil hovorca banky Dominik Miša.
Tatra banka tiež uviedla, že pokuta sa týka prípadu z roku 2016
a urobila kroky, aby ponúkanie produktu bolo v súlade so zákonom. "Hneď
po doručení informácie o priebehu a nálezoch kontroly zo strany NBS sme
prijali opatrenia vrátane preškolení zamestnancov, aby poskytovanie
dotknutého produktu bolo v plnom súlade s legislatívou," dodal hovorca Tatra banky Boris Fojtík.